Fikiran Melayang Ditiup Angin



25 Jun - Hari ni aku ke Penang lagi, entah mengapa aku semakin jatuh cinta dengan sebuah pulau yang tak pernah sunyi tak kira siang atau malam tapi sangat menenangkan jiwa aku kat sini. Sejak akhir-akhir ni aku suka sangat lepak-lepak ditepi pantai.


Melihat deruan ombak yang tidak pernah henti menghempas pantai serta tiupan angin yang dingin menyentuh aku dengan lembut serta menarik-narik rambut aku tatkala fikiran aku sudah jauh melayang memikirkan perjalanan hidup yang bakal aku tempuhi nanti. Bila direnungkan balik aku rasa aku seorang yang tak berguna, tak ada apa pun yang boleh aku banggakan dengan diri aku sedangkan orang lain bangga bercerita tentang diri masing-masing. Mereka punyai kerjaya yang bagus, mereka belajar di tempat yang bagus dan mereka juga punyai girlfriend yang bagus. Ya aku hanya tersenyum dan akui mereka memang hebat dari segala segi bagai langit dan bumi bezanya dengan aku tapi tak pernah pun aku peduli dah itu kelebihan mereka yang tiada pada aku.


Malas aku nak fikir pasal hal-hal remeh macam tu terus aku melontar pandangan jauh ke tengah laut yang luas sambil memerhatikan boat-boat kecil yang masih berjalan entah ke mana arah yang ingin di tuju. Terlihat bayangan bulan di atas air lalu aku mendongak ke langit merenung bulan yang ditemani bintang. Alangkah indahnya jika aku dapat berkongsi keindahan dan ketenangan "bersamanya" di sini sambil duduk di tepi unggun api yang menghangatkan suasana dingin dan diiringi alunan musik yang romantik dari pemusik orkestra yang entah dari mana datang ala-ala filem hindustan. Sudah pasti bulan sangat cemburu memerhatikan kami di bawah sinarnya hinggakan tiada seekor nyamuk pun sanggup menggangu kami. Tinggi betul imaginasi aku.


Fikiran aku masih lagi melayang jauh dan tiba-tiba lamunan aku terhenti bila terdengar lagu Gio-Bila Cinta, baru aku tersedar lagu tu datang dari ringtone mesej handphone aku. Lantas aku keluarkan dari poket dan dibiarkan saja dia terus bernyanyi. Hish siapalah yang hantar mesej time-time macam ni kacau betul bentak hati kecilku yang geram.


Apabila melihat jam sudah pun pukul 5.30 pagi terus aku bangkit berjalan meninggalkan pantai bersama pemancing-pemancing yang tak jauh dari situ. Sabarnya hati mereka menunggu umpan mengena ataupun mereka dah tertidur di tepi pantai dan tunggu masa je nak dihanyut ombak. 2 jam juga aku di tepi pantai merehatkan fikiran ditambah dengan berangan bagai.


Hard Rock Penang


www.tips-fb.com 0 comments

Sharing is caring. Share this article now!

0 comments: